Петък, 08 Март 2013 20:43
Александър Йорданов
Политика -
Статии
Ние, българите, спасихме своите сънародници евреи по време на най-страшната и жестока война на ХХ век. И го направихме независимо от факта, че българските политици, преследващи „националните интереси“, застават на антидемократичната страна на историята. Но парадоксите на историята са много. България се включва в Тристранния пакт (Германия, Италия, Япония) заедно с Унгария, Румъния и Словакия. Всички те, с едно изключение - далечна Япония, все бъдещи членове на Европейския съюз. Извън Европейския съюз днес е Русия, която преди нас сключва приятелски договор с нацистка Германия – печално известния и дълго скриван договор Рибентроп-Молотов за ненападение между Германия и Съветския съюз. Чрез него съветска Русия окупира Литва, Латвия и Естония – все наши приятели днес в ЕС. И заедно с Германия нападат коварно Полша – днес също член на приятелското европейско семейство.
Българските комунисти дълги години искаха да минат за антифашисти. И да сложат знак на равенство между антифашизъм и демокрация. Истината е, че
и хитлеристкият „националсоциализъм“ и сталинският „интернационален комунизъм“ като идеология и практика, бяха еднакво антидемократични.
С тази разлика, че нацистите водени от човеконенавистническата „расова“ теория избиваха „чуждите“, а комунистите унищожаваха „своите“, народи.
продължава>
Понеделник, 04 Март 2013 19:36
Александър Йорданов
Политика -
Размисли
Масовите протести в цялата страна извадиха на повърхността няколко известни на умните хора в България истини. И доказаха, че рано или късно и народът стига до тях. Проблемът е, че в България това става късно. Справка – историята. Няма друг народ на който да са му трябвали петстотин години за да се освободи от чуждо робство. И няма друг народ, който да трае 45 години да го управлява една партия начело на която стоят посредствени и необразовани водачи. И за да не „обидим“ последните 23 демократични години от новата ни история нека да кажем, че няма друг народ, който да позволи на същите среди и кръгове, които са го управлявали катастрофално, да дирижират управлението и на „промяната“.
Не е достатъчно само да припомним, че всичко започна със знаменитата теза на първия български президент след началото на промените д-р Желю Желев, че без комунистите преходът е невъзможен. След която се започна една…Но това е дълга история, в която като „свински черва“ се навързаха все ненагледни образи произтичащи и свързани с бившата комунистическа партия. За комунистите преходът имаше един единствен смисъл – тяхното да не се загуби. И то не само не се загуби, но и се умножи. Децата и внуците на тези, които в миналото пълнеха главите на народа с глупостите за световно равенство и справедливост, станаха първите несправедливи капиталисти и неравни с останалите български граждани. Неравни, защото днес почти цялата собственост в държавата е тяхна. Народът им слугува като работи в техните фирми. Слугуват им и политическите партии на прехода. Защото за да имаш партия и да участваш в политиката, трябва да имаш пари. А парите са в тези, за които е и поговорката: където е текло, пак тече. И не само тече, а направо прелива.
За умните хора е ясно, че БСП участва в прехода заедно с много свои производни – и лица и партии. Куцокрака наглед, тя крачи смело и стабилно благодарение на своите патерици. Сред самите патерици дори съществува конкуренция, коя да подкрепи тялото на столетницата по-добре. Партиите-патерици, които се изредиха през прехода бяха много и различни – от монархистите до тези, които говорят, че защищават интересите на берачите на тютюн. Истината бе много по-прозирна, но голямата част от народа не я видя и не я разбра. А тя е, че обслужвачите на бившите комунисти нямаха почивен ден. Макар и да бяха вапцани в различни партийни бои. Защото как по друг начин да си обясним очевадния факт, че при управлението на антикомунистическите Обединени демократични сили държавната собственост в страната премина в ръцете на бившата комунистическа номенклатура и в свързаните с нея и защищаващи я ненагледни образи от бившата ДС. Този факт прави смешни и безсмислени всякакви опити на лицата, които тогава представляваха тези „сили“ във властта, да легитимират себе си като антикомунисти. Като демократи – може. Но не и за „силна България“, защото няма как да бъде „силна“ държавата ни, когато и демократите обслужват интересите на тези, които я направиха слаба.
Но да се върнем на протестите и техния смисъл. Днес хората протестират срещу „политическата класа на прехода“. Не само интуитивно, но и на гърба си, те са изпитали през тези години несправедливостта на промяната. Но тезата, че „всички са маскари“ трябва да бъде корегирана – всички обслужиха маскарите и с това и те маскари станаха. С други и по-културни думи, това означава, че политици от средите на демократични партии са обслужили интересите на лица и структури свързани с бившата комунистическа партия. И затова хората не възприемат преходът като такъв. Защото от най-далечната паланка до центъра на столицата те виждат, че собствеността и парите са в ръцете на същите фамилии, които формираха номенклатурата на държавата и преди 10 ноември 1989 година.
Но ако протестиращите разсеят своите искания и гняв в различни посоки и започнат да се занимават с „патериците“, а не със „столетницата“, то това ще означава, че макар и да протестират, нищо не са разбрали от прехода. И протестите им ще бъдат на грешен адрес. Ще се опитам да го изразя още по-ясно. Ако днешната „улична революция“, както я наричат някои политолози и социолози, не прерасне в протест срещу диригентската роля на БСП и лица и структури от бившата ДС, тя няма нищо да постигне. Ще се занимава с патериците, което също е важен въпрос, но ще заобиколи основният. Тезата, че всички са „виновни“ е дотолкова вярна, доколкото може да се твърди, че всички, които я издигат са „невинни“. Проблемът е, че невинни няма. България проспа най-важното - моралът на прехода, и от този балкански сън е трудно да се събуди, дори и когато протестиращите скандират „Българи – юнаци“.
Днес протестиращите атакуват цялата политическа класа на прехода. Тя отговаря с това, което отлично умее – изкуството на оцеляването. Някои от ходовете ѝ изглеждат елементарни, други направо смешни. Елементарен е ходът на лидера на БСП с твърдението, че няма да бъде следващия български премиер. Елементарен, защото се гласи да бъде „диригент“ на следващото българско правителство. Меракът му е „правителствения хор“ да надува платната на БСП. Смешен е ходът на Иван Костов, който умира от мерак за „програмен кабинет“. Смешен, защото знае, че при такъв кабинет всеки може да пие без да плаща. Справка – правителството с премиер Димитър Попов, в което същия Костов откри отлично своите „програмни“интереси с ъвместно с червените „реформатори“. Партии като ДПС и „Атака“ са далеч по-откровени. Първите не скриват амбицията си отново да яхнат властта. „Атака“ пък обещава всичко, защото не може да осигури нищо. ГЕРБ са в позицията да поемат вината на всички. Товарът е тежък и е нормално дори и физкултурниците между тях да вдигнат кръвно налягане. РЗС хвърка като муха след магарешка опашка. Голямата атракция е „България на гражданите“, която е на път да открие, че в партията няма граждани. СДС и част от „старите буржоазни партии“, опитват да хвърлят спасителен пояс и да подскажат верния път на гражданските протести, но улицата е толкова завладяна от самата себе си, че все още не мисли за спасение.
Протестиращите искат това, което в България не може да се случи. Споделям това с болка, защото не искам те да бъдат излъгани. Протестиращите често скандират името на Васил Левски. А политолозите ги допълват с твърденията, че той е единствения „свободен българин“ в онова робско време. Бързам да ги поправя. Апостолът на българската свобода прекарва по-голямата част от живота си извън България, в изгнание, като повечето български националреволюционери. Не е изгнаник поп Стойко Владиславов, който преписва Паисиевата история, пише и други книжици, и с тях отваря очите на българите вътре в страната. И може би затова отец Софроний е светец, а Левски ще остане в историята ни с планове и идеи, които и до днес не са се сбъднали. Като идеята за „чиста и свята република“ . Пък и „тезата“ му затова, че трябва да си кажем кривиците, за да продължим „заедно“, изобщо не се вписва в основното послание на протестите – всички са маскари.
|
Събота, 23 Февруари 2013 14:20
Александър Йорданов
Политика -
Статии
През 1989 г. на първия свободен демократичен митинг, ние младите, се възхищавахме на изпитото от страданието при комунизма лице на големия български актьор Петър Слабаков. Със синя лента на челото, с разперени ръце и готов да прегърне цялата демократична земя, Слабаков ни изглеждаше като истински лидер, народен водач. И влезе той във Великото народно събрание от листата на СДС. Но там започна подозрително често да приглася на българските комунисти. ВНС трябваше да приеме новата демократична конституция. Част от СДС тогава остро възрази, че тя не трябва да се приема от парламент, в който мнозинство има виновната за националната катастрофа на България комунистическа партия. Тридесет и девет народни представители от СДС напуснахме парламента и обявихме гладна стачка срещу приемането на новата конституция. И предупредихме, че парламентарното мнозинство на БСП, заедно с останалите в парламента депутати от СДС ще извършат предателство спрямо народните интереси. Защото в редица текстове на конституцията ние виждахме заложени реални препятствия пред българската демокрация. Виждахме това срещу което днес справедливо протестира народът ни – непромяната, фалшивата промяна. Останахме абсолютно малцинство, бяхме отречени,охулени. Беше време, когато другите бивши соцдържави извършваха реформи и никоя от тях не се занимаваше с приемане на конституция. България обаче осъществяваше комунистическия сценарий. Първо сами си сложихме юздата, а когато се оказа, че живота подсказва други решения, вече нямаше мърдане. Конституционната юзда ни теглеше назад. Не случайно българските студенти тогава нарекоха новата конституция „депутатска проституция“.
Но тези наши тревоги за бъдещето тогава не засягаха Петър Слабаков. Той с кеф вдигна чашата с шампанско, поздрави комунистите за конституцията и сам я подписа. И скоро след това, в 37-то народно събрание цъфна в техните редици, като народен представител от листата на БСП.
продължава>
Четвъртък, 21 Февруари 2013 19:02
Александър Йорданов
Политика -
Статии
Масовите протести в цялата страна срещу енергийните монополи показаха, че дори и смазан и унижен, народът ни е достоен. Видяхме граждани, българи, които искат да изправят снага и да заявят своите права, да изкрещят срещу несправедливостта и лъжата. Но именно факта на протеста, на гордото изправяне, разкри и до каква безизходица и антихуманно положение е докаран народът ни днес. На фона на протестите видяхме самодоволните лица на български политици, които месеци и години обясняваха, всеки за себе си, колко са прави, загрижени, за съдбата на хората и тяхното добруване. Лъжа и измама. Някои по-празноглави от тях дори се опитаха да яхнат народното недоволство , но справедливо бяха отсвирени, а може би трябваше и да бъдат натупани.
Протестите правят ухилената и самодоволна , лъскавата и напомадена политическа класа на прехода излишна. Защото не е възможно политиците –леви и десни, да не знаят до днес по колко кожи смъкват от гърба на народа енергийните монополи. И тъй като политиците са като ранобудни кокошки и петли, които бързат към медийните хранилки на популярността всяка сутрин и вечер, дори и най-детайлната справка в медиите няма да открие, че някой от тях - ляв или десен, е изразил поне тревога от високите цени, от несправедливите проценти на печалбата на енергийните кожодери. Много бързо вчерашни социалистически мърльовци се преродиха в днешни капиталистически хубавци. Много бързо капитализма показа и грозното си лице, това, за което левите не спираха да говорят докато самите те не станаха капиталисти. Същото , за което десните либерално мълчат и окрасяват с Фридманови финтифлюшки.
Вярно е, че несправедливостта не е от днес, не е и от вчера. И не е тя, която само и единствено възмущава хората и извиква техния гняв. Несправедливостта е била и ще бъде. Но е време самодоволно ухилените лица да изчезнат от българската политика. Време е и върху лицата на българските политици да се изпише грижата и страданието. Не стане ли това – хубави дни за българската демокрация няма да има.
|